Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Nienke Dam - WaarBenJij.nu Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Nienke Dam - WaarBenJij.nu

Sepilok

Door: Finn en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 Augustus 2014 | Maleisië, Sepilok

Finn: Vandaag waren we nog bij Gert in de ochtend toen gingen we 650 traptredes naar beneden. Beneden gingen we met de auto naar Sepilok. Onderweg moest mama plassen Gert ging kijken of er en cobra slang lag daardoor plaste mama over haar slippers heen. Voordat we bij het resort aangekwamen gingen we eerst apen kijken dat was erg leuk.

Nienke: Sepilok is een Orang Utang Rehabilitation Centre. Orang Utangs uit gevangenschap worden weer voorbereid op het leven in de jungle. Ze komen vaak als ze erg jong zijn en wees. De aapjes zijn getraumatiseerd, op de eerste filmbeelden zie je vooral aapjes die met de armen om elkaar zitten. Vaak zijn ze ook mishandeld, het is wonderlijk om te zien dat ze mensen nog niet wantrouwen. Veel dingen moeten ze nog leren, denk maar aan slingeren door een boom. Dit hele proces neemt jaren in beslag.

De apen worden op de Feeding platforms twee keer per dag gevoerd, het is de bedoeling dat ze uiteindelijk zelf in de jungle voedsel gaan zoeken en niet meer komen. Op een aantal luie apen na natuurlijk, het zijn net mensen.

We zijn vandaag twee keer naar de Orang Utangs wezen kijken, in de middag waren ze een stuk slomer. Wij ook, het is heel warm en vochtig hier.

We hebben weer een prachtig guesthouse, Paganakan. We hebben twee huisjes naast elkaar. Met prachtig uitzicht over het tropisch regenwoud. En de douche? Deze is in de buitenlucht, ook wiebelend boven het dal!

Groeten,
Finn en Nienke